måndag 29 augusti 2011

Emiltrofen

Jahopp..
Bloggen blir som vanligt bortglömd. Det är ju ganska tråkigt att skriva att vi bryter hela tiden o så blev det ju tyvärr både i Skilling 500 där Anders lånade min SAAB o självklart är det då växellådan ska säga upp sig..
Annars skötte han sig fint i SAABen Anders, ss1 var väl lite sådär med felväxlingar o lite onödiga sladdar men vi hade jävligt kul ;) SS2 o 3 gick mycket bättre men mitt på ss3 nånstans rasar vi lådan o dagen var slut. Kul så länge det varade :)
Nere i ryd åkte vi bara ss1. Det vibrerade kraftigt i 940 när vi åkte ut till ss o vi var i valet o kvalet om vi skulle köra men startade iallafall på sträckan o efter nå'n km slår vi punktering o får stanna o byta däck.. Vi väljer att bryta efter den sträckan pga de kraftiga vibrationerna.
Nu var det så dags för våran hemmatävling Emiltrofen, med Anders åkte Michaela Lindblad o jag hade med mig Christoffer Svensson. Jag skulle för första gången köra efter noter o det var ju en helt annan upplevelse bakom ratten än det jag var van vid.
SS1 började iallafall bra o jag laddade på så mycket jag vågade.. tog ett tag innan man lärde sig det där med hur mycket det svänger..
Efter ett par km kommer vi ifatt bilen framför då han kört av o precis kom iväg när vi kom. Han såg nog inte att vi var bakom för där fick vi åka i kanske 1,5-2km innan det blev tillräckligt bred väg så vi kunde ladda förbi halvvägs nere i diket ;)
resten av sträckan gick bra, ganska spårigt på en del ställen vilket oxå var en ny upplevelse för mig då jag är van att starta bland de första bilarna i BRC.
SS2 var en ganska tråkig sträcka, jävligt rak o ja...tråkig..iallafall i en SAAB 99 ;)
Vi kom ifatt bilen framför igen då han hade punka men denna gången såg han oss o gick så fint åt sidan. Inga direkta problem o vi låg 2a i klassen efter de första 2 sträckorna.
SS3 var av en helt annan karaktär än de första 2, riktigt rolig sträcka som flöt på utan problem.
SS4 var en sträcka jag fegade väldigt mycket på..fick lite skäll av Chrille efter den, med all rätt..tiden var inte bra..
SS5..sträckan som gick förbi svärmors sommarstuga.. här var jag laddad!
Det börjar på sämsta möjliga sätt...3ans växel hoppar ur direkt i starten o det går knappt att få i den.. får ta ny sats på 2an o sen tvinga i 3an..det skrapade friskt i lådan o jag var livrädd varje gång jag växlade.. Annars gick sträckan kanon, min första sträckseger fick jag ta iallafall :)
Bilen mådde inte bra inför sista sträckan..fruktansvärda vibrationer o underliga läten överallt men jag kunde inte hitta nå't fel.. Startade på sträckan livrädd att lådan skulle rasa när jag la i 3an men den höll..åkte på 3ans växel genom hela sträckan i stort sett..det skrek rätt bra i bilen stundtals o andra gånger orkade den knappt genom svängarna ;)
Imål kom vi iallafall o en andraplats i klassen är vi grymt nöjda med!
Anders då? Jo, det var väl samma sak där nästan.. Magnus från växjö drog ifrån på de första sträckorna, sen fick Anders till det o lyckades nästan hela vägen.. En andraplats i klassen slagen med ca 1,5 sekund.
5 tävlingar har bror o jag kommit imål i år... 5 andraplatser.. En tävling har jag läst åt en annan kille.. då kom vi...2a ;)
Kanske är på sin plats nu i Hörby att vi får stå högst upp, det satsar vi på!

Incar Anders:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar